Rodinné Kyberchvíle

Kyberchvíle – společně v bezpečí
Kyberchvíle jsou jednoduché a smysluplné okamžiky, kdy se jako rodina nebo komunita zastavíte, mluvíte o digitálním světě a učíte se, jak v něm být bezpečně a s respektem. Krůček po krůčku – zábavně, přirozeně a společně.

Definice

Kyberchvíle je novotvar označující vědomě plánovaný čas strávený v rodině, škole nebo komunitě, během něhož se jednotlivci společně věnují aktivitám souvisejícím s digitálním světem – zejména tématům digitální bezpečnosti, mediální gramotnosti, správného online chování, mezigenerační podpory a rovnováhy mezi online a offline životem.

Cílem kyberchvílí je:

  • rozvíjet digitální kompetence napříč generacemi,
  • posilovat otevřenou komunikaci o digitálním světě,
  • podporovat prevenci rizikového chování na internetu,
  • a vytvářet kulturu sdílení a učení, kde se děti, dospělí i senioři navzájem inspirují a chrání.

Kyberchvíle mohou mít podobu tematických rozhovorů, společných cvičení, her, praktických scénářů nebo digitálního odpočinku. Důležitým prvkem je jejich pravidelnost, otevřenost a pozitivní atmosféra.

Rodinné Kyberchvíle

„Rodinné Kyberchvíle“ – jednoduché, praktické scénáře, které si může rodina 1× za týden vyzkoušet doma. Každý scénář:

  • trvá cca 15–30 minut (vyjma scénáře 7),
  • obsahuje společný úkol, otázky k zamyšlení a posiluje důvěru a spolupráci,
  • využívá zařízení, která už doma máte (telefon, tablet, Wi-Fi, atd.),
  • každý člen rodiny má roli, včetně dětí i prarodičů.
DenNázev scénářeKlíčová témata
PondělíCo o nás ví internet?Digitální stopa, soukromí
ÚterýKyberporada u večeřeSdílení, komunikace, důvěra
StředaHra na hackeraHesla, osobní údaje
ČtvrtekDigitální výměna rolíMezigenerační porozumění
PátekRodinná digitální ústavaPravidla, spolupráce, prevence
SobotaPhishing detektivovéPodvody, rozpoznání rizika
NeděleOffline večerDigitální rovnováha, vztahy


Scénáře navazují na doporučení uvedená v sekci Rodina – základ kybernetické bezpečnosti.

Scénář 1: „Co o nás ví internet?“

Cíl: Uvědomit si digitální stopu a sdílení informací.

Průběh:

  1. Každý člen rodiny zkusí o sobě „vygooglit“ informace (jméno, přezdívky, profilové fotky).
  2. Společně si řekněte:
    • Co jsme našli?
    • Co nás překvapilo?
    • Chtěli jsme, aby to bylo veřejné?
  3. Udělejte malý plán: Co smažeme? (Lze to vůbec) Co upravíme? Co budeme dělat jinak?

Naplněná doporučení: 1, 5, 7, 10

Scénář 2: „Kyberporada u večeře“

Cíl: Vést otevřený mezigenerační rozhovor o digitálním světě.

Průběh:

  1. Během večeře se každý podělí o jednu digitální zkušenost z týdne – klidně banální (např. co viděl na Instagramu/TikToku/Facebooku, že přišel podezřelý e-mail).
  2. Následují tři otázky pro každého:
    • Co bylo fajn?
    • Co mě zneklidnilo?
    • Co bych doporučil ostatním?

Naplněná doporučení: 1, 3, 4, 6, 8

Scénář 3: „Hra na hackera“

Cíl: Posílit povědomí o heslech, podvodech a osobních údajích.

Průběh:

  1. Jeden člen rodiny hraje „hackera“, který se snaží uhádnout, jaké heslo by si kdo z rodiny mohl nastavit (např. podle domácích mazlíčků, dat narození atd.).
  2. Následně si ukážete, jak tvořit silnější hesla (např. pomocí vět nebo zkratek).
  3. Společně vytvoříte plán na obnovu hesel na důležitých účtech (banky, e-maily, školy).

Naplněná doporučení: 2, 5, 7

Scénář 4: „Digitální výměna rolí“

Cíl: Porozumět perspektivě jiného člena rodiny.

Průběh:

  1. Dospělý zkusí na 15 minut procházet Instagram/TikTok/YouTube s dítětem.
  2. Dítě zkusí 15 minut pomáhat seniorovi s e-mailem nebo WhatsAppem.
  3. Pak si vyměníte dojmy:
    • Co bylo těžké?
    • Co nové jsem zjistil/a?

Naplněná doporučení: 4, 6, 8, 9

Scénář 5: „Rodinná digitální ústava“

Cíl: Vytvořit vlastní pravidla bezpečného digitálního soužití.

Průběh:

  1. Na velký papír nebo sdílený dokument napište 5–7 pravidel, například:
    • „Nepíšeme si s lidmi, které neznáme i ve skutečném světě.“
    • „Nebereme mobil k jídlu.“
    • „Pomáháme si s technikou bez výsměchu.“
  2. Každý člen podepíše a může ozdobit.
  3. Vystavte „ústavu“ na ledničku nebo ji uložíte do rodinné složky.

Naplněná doporučení: 2, 3, 9, 10

Scénář 6: „Phishing detektivové“

Cíl: Naučit se rozpoznat podvodné zprávy, e-maily a odkazy.

Průběh:

  1. Rodiče připraví 3–5 ukázek podezřelých zpráv (můžete použít printscreeny z internetu nebo vymyslet vlastní – např. SMS od „banky“, e-mail s výhrou, falešná nabídka z bazaru) – naše příklady.
  2. Děti i senioři si zahrají na detektivy – mají za úkol odhalit „podezřelé znaky“:
    • divná adresa odesílatele,
    • gramatické chyby,
    • příliš dobrá nabídka,
    • naléhání (např. „okamžitě klikni“),
    • žádost o údaje.
  3. Diskuze:
    • Viděli jsme něco podobného v reálném životě?
    • Co bychom v takovém případě udělali?

Bonus: Pokud máte tiskárnu, připravte si Phishing Detektivní Průkaz – kdo správně odhalí zprávy, získá razítko nebo nálepku, vyplníte hvězdičky – náš vzorový průkaz.

Naplněná doporučení: 1, 2, 5, 7, 10

Scénář 7: „Offline večer“

Cíl: Uvědomit si roli digitálních technologií a posílit rodinný čas bez obrazovek.

Průběh:

  1. Na jeden večer se celá rodina domluví, že:
    • vypne mobilní telefony (nebo je alespoň odloží),
    • nebude používat televizi, internet ani tablety.
  2. Místo toho si zahrajete deskovku, půjdete na procházku, upečete něco, uděláte si „retro večer“ – cokoliv vás baví.
  3. Druhý den si každý může napsat nebo říct odpovědi na otázky:
    • Co mi chybělo?
    • Co mě překvapilo?
    • Co bylo příjemné?

Naplněná doporučení: 3, 6, 8, 9