Rodinné Kyberchvíle
Kyberchvíle – společně v bezpečí
Kyberchvíle jsou jednoduché a smysluplné okamžiky, kdy se jako rodina nebo komunita zastavíte, mluvíte o digitálním světě a učíte se, jak v něm být bezpečně a s respektem. Krůček po krůčku – zábavně, přirozeně a společně.

Definice
Kyberchvíle je novotvar označující vědomě plánovaný čas strávený v rodině, škole nebo komunitě, během něhož se jednotlivci společně věnují aktivitám souvisejícím s digitálním světem – zejména tématům digitální bezpečnosti, mediální gramotnosti, správného online chování, mezigenerační podpory a rovnováhy mezi online a offline životem.
Cílem kyberchvílí je:
- rozvíjet digitální kompetence napříč generacemi,
- posilovat otevřenou komunikaci o digitálním světě,
- podporovat prevenci rizikového chování na internetu,
- a vytvářet kulturu sdílení a učení, kde se děti, dospělí i senioři navzájem inspirují a chrání.
Kyberchvíle mohou mít podobu tematických rozhovorů, společných cvičení, her, praktických scénářů nebo digitálního odpočinku. Důležitým prvkem je jejich pravidelnost, otevřenost a pozitivní atmosféra.
Rodinné Kyberchvíle
„Rodinné Kyberchvíle“ – jednoduché, praktické scénáře, které si může rodina 1× za týden vyzkoušet doma. Každý scénář:
- trvá cca 15–30 minut (vyjma scénáře 7),
- obsahuje společný úkol, otázky k zamyšlení a posiluje důvěru a spolupráci,
- využívá zařízení, která už doma máte (telefon, tablet, Wi-Fi, atd.),
- každý člen rodiny má roli, včetně dětí i prarodičů.
Den | Název scénáře | Klíčová témata |
Pondělí | Co o nás ví internet? | Digitální stopa, soukromí |
Úterý | Kyberporada u večeře | Sdílení, komunikace, důvěra |
Středa | Hra na hackera | Hesla, osobní údaje |
Čtvrtek | Digitální výměna rolí | Mezigenerační porozumění |
Pátek | Rodinná digitální ústava | Pravidla, spolupráce, prevence |
Sobota | Phishing detektivové | Podvody, rozpoznání rizika |
Neděle | Offline večer | Digitální rovnováha, vztahy |
Scénáře navazují na doporučení uvedená v sekci Rodina – základ kybernetické bezpečnosti.
Scénář 1: „Co o nás ví internet?“
Cíl: Uvědomit si digitální stopu a sdílení informací.
Průběh:
- Každý člen rodiny zkusí o sobě „vygooglit“ informace (jméno, přezdívky, profilové fotky).
- Společně si řekněte:
- Co jsme našli?
- Co nás překvapilo?
- Chtěli jsme, aby to bylo veřejné?
- Udělejte malý plán: Co smažeme? (Lze to vůbec) Co upravíme? Co budeme dělat jinak?
Naplněná doporučení: 1, 5, 7, 10
Scénář 2: „Kyberporada u večeře“
Cíl: Vést otevřený mezigenerační rozhovor o digitálním světě.
Průběh:
- Během večeře se každý podělí o jednu digitální zkušenost z týdne – klidně banální (např. co viděl na Instagramu/TikToku/Facebooku, že přišel podezřelý e-mail).
- Následují tři otázky pro každého:
- Co bylo fajn?
- Co mě zneklidnilo?
- Co bych doporučil ostatním?
Naplněná doporučení: 1, 3, 4, 6, 8
Scénář 3: „Hra na hackera“
Cíl: Posílit povědomí o heslech, podvodech a osobních údajích.
Průběh:
- Jeden člen rodiny hraje „hackera“, který se snaží uhádnout, jaké heslo by si kdo z rodiny mohl nastavit (např. podle domácích mazlíčků, dat narození atd.).
- Následně si ukážete, jak tvořit silnější hesla (např. pomocí vět nebo zkratek).
- Společně vytvoříte plán na obnovu hesel na důležitých účtech (banky, e-maily, školy).
Naplněná doporučení: 2, 5, 7
Scénář 4: „Digitální výměna rolí“
Cíl: Porozumět perspektivě jiného člena rodiny.
Průběh:
- Dospělý zkusí na 15 minut procházet Instagram/TikTok/YouTube s dítětem.
- Dítě zkusí 15 minut pomáhat seniorovi s e-mailem nebo WhatsAppem.
- Pak si vyměníte dojmy:
- Co bylo těžké?
- Co nové jsem zjistil/a?
Naplněná doporučení: 4, 6, 8, 9
Scénář 5: „Rodinná digitální ústava“
Cíl: Vytvořit vlastní pravidla bezpečného digitálního soužití.
Průběh:
- Na velký papír nebo sdílený dokument napište 5–7 pravidel, například:
- „Nepíšeme si s lidmi, které neznáme i ve skutečném světě.“
- „Nebereme mobil k jídlu.“
- „Pomáháme si s technikou bez výsměchu.“
- Každý člen podepíše a může ozdobit.
- Vystavte „ústavu“ na ledničku nebo ji uložíte do rodinné složky.
Naplněná doporučení: 2, 3, 9, 10
Scénář 6: „Phishing detektivové“
Cíl: Naučit se rozpoznat podvodné zprávy, e-maily a odkazy.
Průběh:
- Rodiče připraví 3–5 ukázek podezřelých zpráv (můžete použít printscreeny z internetu nebo vymyslet vlastní – např. SMS od „banky“, e-mail s výhrou, falešná nabídka z bazaru) – naše příklady.
- Děti i senioři si zahrají na detektivy – mají za úkol odhalit „podezřelé znaky“:
- divná adresa odesílatele,
- gramatické chyby,
- příliš dobrá nabídka,
- naléhání (např. „okamžitě klikni“),
- žádost o údaje.
- Diskuze:
- Viděli jsme něco podobného v reálném životě?
- Co bychom v takovém případě udělali?
Bonus: Pokud máte tiskárnu, připravte si Phishing Detektivní Průkaz – kdo správně odhalí zprávy, získá razítko nebo nálepku, vyplníte hvězdičky – náš vzorový průkaz.
Naplněná doporučení: 1, 2, 5, 7, 10
Scénář 7: „Offline večer“
Cíl: Uvědomit si roli digitálních technologií a posílit rodinný čas bez obrazovek.
Průběh:
- Na jeden večer se celá rodina domluví, že:
- vypne mobilní telefony (nebo je alespoň odloží),
- nebude používat televizi, internet ani tablety.
- Místo toho si zahrajete deskovku, půjdete na procházku, upečete něco, uděláte si „retro večer“ – cokoliv vás baví.
- Druhý den si každý může napsat nebo říct odpovědi na otázky:
- Co mi chybělo?
- Co mě překvapilo?
- Co bylo příjemné?
Naplněná doporučení: 3, 6, 8, 9